Middag på Le Rouge i Stockholm



Stockholms eget Moulin Rouge


Jag i ”den lilla svarta” och nyinköpt jätteblomma i håret. Hungrig. Drinksugen.


Miljön; vacker, drömsk och erotisk. Röd sammet i dämpad belysning. Det känns franskt. Det känns dåtid.
Till höger om vårt bord; Thomas Bodström. Det känns nutid igen.


En av tjejerna i mitt sällskap. Vi kan kalla henne Christel, är orolig för att hennes lön inte kommit in på kontot. Hon smyger iväg för att ringa sin bank och kommer strax tillbaks igen med ett Joker-leende upp till öronen.

-Så här mycket lön har jag aldrig fått förut. Jag ska ha skaldjursplatå!


Och det blir det. Men först drinkar. Jag avnjuter en cocktail på viol. Underbar. Inte alls som tablettask viol som man kanske kan tro. Bara en svag förnimmelse av lila undertoner. En honungsdrink slinker också ner. Len som få. Den här kvällen har restaurangen tema på ”forgotten cocktails”.
Eller var det ”unforgotten cocktails”?
Jag kommer inte ihåg. Bra är det i alla fall.


Förrätt. Ostron och Champagne. Finns det något bättre? Eller för att citera min man, ”Så här ska man ha det när man har det som sämst”


Medan mina vänner fortsätter på skaldjurstemat går jag över till grillmenyn men håller mig ändå kvar vid havet. Tonfisk tillagad näst intill perfektion. Till det serveras delikata hemgjorda pommes frites.


Allt är ljuvligt. Lokalen, personalen, mina vänner, maten, vinet. Även jag är ljuvlig denna kväll.


Var?
 Brunns gränd 2-4 i Gamla stan i Stockholm Tel 08-505 244 30  Hemsida www.lerouge.se

Varför?  För att avnjuta fransk cuisine i en originell och (om man vill slänga sig med ett uttjatat uttryck) osvensk miljö.

Servett gillar  När servitören sätter sig på huk vid bordet för att förtroligt guida oss genom kvällens drinkar. Känns som att vi är kompisar.

Vad kostar det?  $$$ dvs ganska dyrt men inte lyxnivå.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0