Bastant middag på Bastard

Bastard, föråldrat uttryck för ett i olaglig sammanlevnad avlat barn, stundom om ett barn, vars moder var av lägre stånd än fadern. Under den tidigare medeltiden innebar icke namnet bastard något vanärande. Vilhelm Erövraren och Jean de Dunois, "bastarden av Orleans", gav sig offentligt detta namn.

Bastard har också använts som ett allmänt nedsättande uttryck relaterat till människor med föräldrar från olika samhällsklasser eller folkgrupper. Bastard används även numera normalt som beteckning för avkommor från djur av olika raser, till exempel olika hundraser.(Källa:Nordisk familjebok)


Huruvida restaurang Bastard på Mäster Johansgatan i Malmö valt att namnge sin krog efter Vilhelm Erövraren eller efter vad som går att finna på menyn vet jag inte. Kanske är det så att restaurangen i sig är så pass udda och politiskt inkorrekt att det inte kan bli något annat än en bastard.


Här har man gjort sig känd genom att framförallt servera kött och alla delar av djuret i fråga. Inget får gå till spillo. Tack vare detta går det bland annat att finna grissvans, kanin, blodkorv, oxsvans, komage, tunga och hjärta på menyn. Men inte alltid. Menyn ändras ofta beroende på säsong och tillgång. Och det fungerar alldeles utmärkt att besöka Bastard även om man är vegetarian eller ute efter en bit fisk. Själv provade jag, på servitörens rekommendation (verkar föresten som att de bara använder sig av manlig personal), en buffalomozarella med stenugnsbakade tomater. Bland de godaste vegetariska rätter jag avnjutit. Då har jag ändå provat på att vara heltidsvegetarian under en fyraårsperiod av mitt liv.


Jag delar även en bastardplanka med min man. Paté, korvar och ankrillette ligger uppradade på en stor planka. Till detta serveras restaurangens egna surdegsbröd med ett franskat smör. Jag älskar smör. Riktigt smör. Trenden på senare år har varit att istället vispa ihop grädde till brödet. Eller varför inte ister eller talg? Olivolja var det länge sen man såg. Smör gör mig i alla fall glad. Plankan gör mig också glad.


Vi beställer in en strut med friterat fläsksvål. Oh, my God!


Otaliga är de gånger då jag under allehanda Köpenhamnsbesök mer eller mindre frivilligt fått smaka på mina medresenärers nyinköpta danska fläsksvålar. Det har inte varit gott. Hur kan de äta det här? har jag tänkt. Fläsksvålen på Bastard spelar i en annan division. Krispigt och luftigt. Så satan i gatans gott.


Mätt blir man. Även utan efterrätt. Trots detta faktum beställer jag in kvällens chokladdessert och det här blir första gången på länge som min mage faktiskt säger stopp. Desserten är mer än god. Den är JÄTTEGOD, som Mat-Tina hade sagt men jag orkar inte mer än halva. Besviken på min prestation tvingas jag ge upp och be om notan.


Ett besök på Bastard är en angenäm upplevelse även om man måste rulla därifrån.


Andreas Dahlberg som tidigare arbetat för både Vendel och Smak ville öppna en krog som lagade sin mat  med mer hjärta än hjärna. Han kallar det robust europeisk husmanskost. Meningen är att det ska vara väl genomarbetat men så simpelt och så enkelt att gästerna nästan blir chockade.


Det har han lyckats med.

 

Var?  Mäster Johansgatan 11 i Malmö Tel 040 12 13 18

Hemsida www.bastardrestaurant.se

Varför? För att bli proppmätt

Servett gillar Filosofin att ta tillvara på alla delar av ett djur. Resultatet blir en mer ekologiskt hållbar meny med intressanta rätter.

Vad kostar det? $$ med undantag för ett par dyrare rätter. I det stora hela en prisvärd krog.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0